torsdag 10. oktober 2013

Sukkerbrød bunn


Jeg måtte bare prøve meg på sukkerbrød nå så jeg ikke ligger så langt etter lenger.
Men å bake sukkerbrød med en hånd er ikke akkurat lett, men jeg har prøvd å for engang skyld har jeg prøvd meg på noe nytt.

Jeg så på noe jeg aldri har sett på før, av ren tilfeldighet så jeg på tv igår kveld og kom over fem sitt nye program kakekrigen. Så jeg har prøvd meg på det sukkerbrødet som de viste oppskriften på før de bakte kaker igår.

Lars Lians sukkerbrød:
(liten form 20 cm i diameter)
Ingredienser:
5 egg
125 gram sukker
125 gram mel
revet skall av ½ sitron
Frøene fra ½ vaniljestang eller 2 ts. Vaniljesukker

Sukkerlake til dynking av sukkerbrød:
100 gram vann
100 gram sukker
skall av ½ sitron i skiver
(Kokes)
Fremgangsmåte:
Ovn settes på 170 grader
Egg, sukker, vanilje og sitronskall varmes over vannbad til sukkeret er oppløst.
Blandingen piskes til luftig eggedosis
Mel vendes forsiktig inn
Formes sprayes og når deigen helles i, strykes deigen oppetter kantene.
Stekes midt i ovnen ca 25-30 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentaren.
Husk kommentarer som er slemt ment blir slettet med engang...