torsdag 13. februar 2014

Stille og tankefull...


Idag og igår er hjernen i tenkemodus og vil lære mer modus.
Legetimen på tirsdag gav meg svar på mange ting og tusen ekstra spørsmål jeg ikke egentlig trengte nå, men det må til!
Fikk beskjed om at Mathias 90% sikkert har laktoseintolleranse og vi skal slutte ut ALT som inneholder laktose i 14 dager å har det effekt på magen hans skal han ha totalt laktosefri kost i seks mnd før han kan prøve vanlig produkter igjen for å se om han reagerer på samme måte eller om han i bestefall har vokst det av seg.
Endelig fikk jeg flere opplysninger og brosjyre også om atopisk eksem som Kim har og fikk beskjed om at siden det blir ganske mange ekstra utgifter både til Kim og Mathias pga spesial produkter de må ha kan vi søke nav om grunnstødnad, MEN det er ingen enkel ting å søke om å man må legge ved lange lister om alt de bruker og utgiftposten vi har på det.

Jeg har aldri sett på den utgiftposten som ekstra siden det gjelder ting mine barn trenger som vi til vanlig ikke hadde trengt spiller ingen rolle, men fikk litt sjokk når jeg gikk igjennom listen igår som jeg måtte skrive opp alt de bruker å satt tre timer bare med listen til Kim å er enda ikke ferdig.
1200kr bare i kremer som han tåler, såpefrie såper, oljer og produkter han må ha hver dag og det er uten spesial vaskemiddler ol så vet ikke hvilken prislapp det kommer på enda som jeg må fylle ut i søknaden.

Fikk begynt med Mathias sin liste også, fikk notert ned produkter han kan bruke og satt en pris liste på de få produktene jeg jeg fant i butikken hos oss så tydeligvis ikke lett å skaffe laktosefrie produkter heller når man bor på landet.
Men den summen som sjokkerte meg mest er laktosefri melk 32kr for en liter og vi som bruker ofte melk i mat og til kaker ol det kommer til å gå mye melk, kremfløte og matfløte som er laktosefri nå fremover så matbudsjettet må nok heves og gås nøye igjennom og ikke minst må jeg begynne å lage masse mat helt fra bunnen av så han ikke får i seg noe av det han ikke skal ha.
Vi fikk iallefall tak i laktosfri melk, laktosefri mat fløte og kremfløte & en laktosefri lettrømme så håper det dekker det vi skal ha til middager denne uken og starten på neste.


Så dagen min igår gikk helt bort til å søke, lese og snakke med fastlege kontoret, barnehagen og nav om Mathias så får jeg fortsette med læren idag mens barna er i barnehagen men de skal hentes rundt 14-15 tiden idag så jeg får snart begynne så jeg er helt ferdig til vi skal hente dem.
Jeg syns det er vanskelig å finne frem til alt om laktosefri kost og diagnosen for står så mye blandet og variert, er ikke som atopisk eksem som man får brosjyrer om på 20 sider.

Nei nå er det lesetid, ha en fin dag alle sammen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentaren.
Husk kommentarer som er slemt ment blir slettet med engang...