tirsdag 21. januar 2014

Pizzasnurrer



Siden jeg var så godt igang på forje innlegg om middagstips osv, tenkte jeg at jeg kunne fortsette litt nå siden jeg bare måtte avslutte igår siden klokken hadde blitt alt for mye.

Jeg har lagt ut oppskriften på dette før men finner det ikke igjen nå så da får jeg legge ut på nytt, må bli flinkere til å legge innlegg under katogori da blir ting lettere.


En dag = 24timer, å iallefall seks av de timene blir brukt til søvn og 8-9timer til jobben, bare det alene er 14-15timer da er det ikke alltid man har så mange timer igjen av dagen til alt annet når barna blir levert til barnehagen åpner halv sju og hentet ved fire- halv fem tiden da har de vert der i litt over ni timer hver dag den siste tiden pga masse jobb.
Så imellon leveringer og henting i barnehagen er som regel barna slitne og sultne, da er ett lurt tips og ha med seg noe mat de kan spise i bilen til og fra barnehagen å en hit her hjemme er hjemmelaget hold it og pizzasunrrer ;-)

Å lager man en dobbel porsjon med dette kan man fint fryse det og tine i mickroen når man trenger ett kjapt og lett måltid. Jeg pleier å lage mange forskjellige typer siden alle guttene liker forskjellige typer.
Min favoritt er med pepperoni, Kim sin er med kjøtt/pølser og Lukas sin er ost & Skinke og Mathias&Tommy sin er kjøttdeig som regel.

Pizzasnurrer!

Du trenger: 
150-200 g sammalt hvete
250 g hvetemel
100 g smør eller 1/2dl olje
en pk helst fersk gjær
3 dl melk (Her kan du også dele opp 1,5dl vann og 1,5dl melk)
1,5 ts salt 

   Fremgangsmåte: 
Man starter med gjærdeigen, da begynner man med vesken og varmer dette sammen med smør/oljen til 37grader før man smuldrer gjæren i vesken og passer på at alt løser seg opp.
Så tilsetter man litt etter litt mens man rører det sammen, jeg bruker kjøkkenmaskinen da går det raskere, hvis man ønsker kan man ha oppi flere krydder hvis man ønsker jeg pleier å bruke en ts pizzakrydder i tillegg :-)

Når deigen er fast, luftig og fin settes den til heving i ca en time eller til deigen er i dobbel str.

Mens deigen hever kan du begynne med fyllet hvis man skal lage fyllet selv slik jeg pleier å lage, det finnes jo hundevis av fyll til dette men den jeg lager ofte pga gutta er med hjemmelaget tomatpizzasaus.
Den lager man lett slik:
du heller to bokser med hermatiske tomater oppi en kjele, man kan fint bruke de som er tillsatt organo,hvitløk osv da slipper man masse ekstra kydder.
Oppi kjelen med hermatiske tomater tillsetter jeg alltid:
to skjer organo (helst fersk)
to skjer basilikun

men dette kan du ordne etter hvilken smak du ønsker, jeg pleier av og til å ha oppi litt hvitløk eller vanlig gul løk i veldig fine tynne biter.
Dette skal små koke på svak varme i 3-4 timer helst lenger for best mulig smak.
Jeg pleier å bruke en bok hermatisk skinke som jeg deler opp i passe store strimler å heller oppi så det gir en ekstra god smak, man kan også ha oppi litt kjøttdeig så det blir litt ekstra smak ;-)
Smak deg hele tiden frem med krydder og ting du ønsker å ha oppi ditt fyll.


Når deigen er ferdig gjør du slik med den før du heller oppi passe menge fyll i midten av hornet
  

Så snurrer du de sammen til fine horm :-)

Ovnen skal stå på imellom 175-200 grader ut i fra hvordan din ovn varmer i ca 10-15 minutter :-)

Du kan også droppe det fyllet jeg lager når jeg har best med tid og bare bruke ferdig pizzasaus og legger det først også det jeg ønsker inni av andre ting også legger jeg litt saus til og revet ost også rulles de fint sammen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentaren.
Husk kommentarer som er slemt ment blir slettet med engang...