mandag 20. januar 2014

Billige middagstips og matprat!


Som småbarnsfamilie med tre barn går det ganske mye mat i løpet av ei uke.
Her i huset går det vel 2-3 brød i løpet av en uke eller to store pakker polarbrød hvis gutta får viljen sin på svenkseturer :-p

Vi prøver å handle i Sverige engang per mnd men ikke alltid det lar seg gjøre pga tidsmangel og alt som skal gjøre i løpet av de små alt for korte helgene.
Men når vi er der bruker vi mer penger enn vi vanligvis gjør til innkjøp for en til to uker her hjemme, men det kommer ca alltid på rundt 2500-3000kr å da har vi handlet inn både middagsmat for nesten hele mnd, pålegg og alt man trenger til det pluss vaskeprodukter osv som er mye billigere og har større volum enn her hjemme.

I Sverige selger de store pk med potetmos pulver som du får ganske mye mos ut av hvis man ikke heller vil ha hjemmelaget potetmos. Men en slik pakke koster rett under 50kr men inneholder minst 10 porsjoner mer enn for samme pris her, så masse og spare på det.
Til mine gutter som elsker potetmos så passer jo kjøttboller perfekt til det og en stor pk med kjøttboller koster jo imellom 30-45kr å for oss her hjemme er en halv pk nok til en middag så en pk kan man ha over to middager.


En annen ting som er lett, godt og billig er falekorv man deler i passe tykke skiver, steker dem og serverer med potetmos, poteter eller makaroni og med grønnsaker og saus til (min favoritt er hjemmelaget saus mye sunnere og uten alle tilsettninger man ikke vet hva inneholder)





 Noe annet også som er rimelig i sverige er flesk og det er jo kjempe godt, jeg pleier å lage flesk, poteter og duppe av kålstuing til. Dette er noe både voksne og barn liker kjempe godt :-)


En annen barne klassiker her hjemme er, makaronigrateng.
Det er også en velig lett rett og lage, jeg pleier å handle en pakke med røktepølser dele de opp i små biter, så koker jeg opp en hel pk med makaroni og koker dette med ett brokolihode jeg har delt opp.
Alt dette blander jeg sammen og av og til kutter jeg opp en halv purre og har oppi også.
Når det er blandet legger jeg alt oppi en eller to ildfasteformer.
Etter det lager jeg hjemmelaget hvitsaus med revet ost oppi så det blir en tykkere saus som jeg heller over og rører inn før jeg setter formen inn i ovnen på 200 grader i ca 15-20minutter



Her var det iallefall noen rimelig og gode mattips fra meg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentaren.
Husk kommentarer som er slemt ment blir slettet med engang...