torsdag 25. juli 2013

Siv's rundstykker

Tenkte jeg skulle dele oppskriften min med dere :-)

Sivs rundstykker

Du trenger:
2pk fersk gjær (helst søt gjær den hever best.)
3,5dl lunket melk
3,5 dl lunket vann.
10 ss smeltet melange
4ss sukker
2 stor t skje salt
800-900 gram hvetemel (eller til deigen blir god å jobbe med)
9-10 store ss sammalt hvete.

Du gjør slik:

Ta vesken oppi en bakebolle til kjøkkenmaskin.
Pass på at vesken ikke er over 38 grader.
Ta oppi smøret og bland gjæren oppi :-)

Så tar du oppi sukker og salt.

Så tar du oppi melet of sammalt hvete til deigen blir slik du vil men pass på at den ikke blir for kompakt da hever den ikke like bra å blir seig å spise når de er ferdige. 

La deigen stå til heving i ca 1 time.

Rull deigen til passe store boller og legg de på bakebrett til etter heving i ca 30-40 minutter.

Pensle de med vann og ta på frø :-)

Sett stekeovnen på 200 grader, sett de midten i ovnen å la de stå imellom 10-25min.
Husk alle ovner er forskjellige min ovn bruker ca 12 min på de, men noen er varmere og andre kallere selv om de har 200 grader alle sammen.

Lykke til :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentaren.
Husk kommentarer som er slemt ment blir slettet med engang...